artister 2003

.

PEKKA SUIKKANEN 

Pekka Suikkanen har studerat orgelspel vid Sibelus-Akademins kyrkomusikavdelning under ledning av professor Enzio Forsblom åren 1977-1984. Diplomexamen avlade han 1984 och debutkonserten hölls i Finlandiahuset. Kompletterande studier har skett vid mästarkurser i Spanien, Tyskland och Holland. Suikkanen är verksam som organist i Gamla kyrkan i Helsingfors samt timlärare i orgelimprovisation vid Sibelius-Akademin. Han har varit ordförande för Organumsällskapet 1995-2000. Från år 2002 är han ordförande för kyrkans orgelnämnd.


ULF SAMUELSSON 

Ulf Samuelsson studerade 1980-1982 på kyrkomusikerlinjen vid Sköndalsinstitutet i Stockholm, därefter 1982-1986 på kyrkomusikerlinjen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. 1986-1992 var han organist i Nybro församling, och sedan 1992 innehar han organisttjänsten i Olaus Petri församling i Örebro. 1992 spelade han in en CD-skiva på Proprius förlag, med svensk romantisk orgelmusik, på den nybyggda orgeln i Madesjö kyrka, Småland. Han har också spelat in CD-skivan "Musik till bröllop och andra festliga tillfällen" på skivbolaget Naxos. Den var månadens skiva i april 2000. År 2002 har han spelat in två CD på Naxos. Den ena var månadens skiva i september och den andra i november.

Orgelkonserter med Ulf Samuelsson har direktsänts i riksradions P2 vid ett par tillfällen. Han konserterar flitigt som organist runt om i Sverige och har även spelat utomlands, som ex. vid Bachfestivalen i Rostock, Tyskland 1995 och Ålands orgelfestival 1999 och 2000. 1990 uruppförde han tillsammans med Nybro Motettkör och Camerata Roman, Jan Wallgrens Requiem "För levande och döda", till texter av Tomas Tranströmer. För bl.a detta fick Samuelsson 1992 Nybro kommuns kulturstipendium. År 2001 fick han Örebro kommuns föreningsledarstipendium.

Ulf Samuelsson är också verksam som arrangör och tonsättare, främst av körmusik.


OLAUS PETRI VOCALIS 

Olaus Petri Vocalis består av 12 sångare, alla med utbildning från Musikhögskola bakom sig. Kören bildades av Ulf Samuelsson våren 1994. Kören, som är knuten till Örebro Olaus Petri församling, har framförallt specialiserat sig på barockmusik. Man har tillsammans med Svenska
Barockorkestern bl.a framfört Händels Messias, h-mollmässan, Magnificat, Juloratoriet, ett stort antal kantater och samtliga motetter av J.S. Bach. Kören har också sjungit en hel del nyare körmusik, framförallt av Arvo Pärt och Sven-David Sandström.

1995 medverkade kören vid TV2:s julkonsert. 1998 spelade man, tillsammans med "Ladies Only" (kvinnliga musiker ur Svenska Kammarorkestern) och solisterna Camilla Tilling och Anders Andersson, in julskivan "Fröjdas vart sinne". Sommaren 1999 gjorde kören en veckolång turné i Tyskland, då man bl.a sjöng i  Aachen domkyrka och i Köln. Sommaren 2000 turnerade man på Öland.

Kören medverkade på en CD-inspelning på skivbolaget Naxos, där körens ledare Ulf Samuelsson spelar orgel och Mats Norrefalk elgitarr. Den var månadens skiva i september 2002.


MARIO BERÓN DE ASTRADA 

född i Buenos Aires, uppvuxen i München sedan 1973. Han har studerat orgel, kyrkomusik och dirigering vid musikhögskolan och vid Richard-Strauss konservatoriet i München. Han har bl a haft Karl Richter, Harald Genzmer, Robert Helmschrott samt Dieter Acker som lärare.
Mellan 1977 och 1981 praktiserade han med Karl Richter som kör- och orkesterdirigent för Münchens Bachkör och Bachorkester. Sedan dess har Mario framträtt som dirigent och organist på internationell nivå. 1982 grundade han orkesterensemblen ”Capella Nova” i München och organiserade flera turneer genom Sverige och Italien. 1986 var han anställd av Teatro National i Buenos Aires för en ny produktion av Mozarts ”Idomeno”.

1994 erhöll Mario Berón de Astrada av Spanska kulturinstitutet ett uppdrag att komponera en sångcykel över ”Über die Engel” av Rafael Alberti. Uruppförandet skedde i ”Palazzo della Cancelleria” i Rom samma år. 1994 framförde han även med stor succe J.S Bachs Goldberg Variationer på cembalo.Sedan 1995 har han varit ledare och cembalist för Münchens Baroque Ensemble. 1996 vann Ensemble Capella Markt Schwaben, bestående av enbart unga röster, andra pris i den internationella körtävlingen i Riva del Garda.

1999 fick Marios konsert bestående enbart av Bachs musik - orgelverk varvat med motetter, mycket god kritik för både upplägg och det sofistikerade framförandet som höll publiken uppmärksam genom hela konserten. De senaste åren har Mario konserterat flitigt som organist och cembalist i Italien, Frankrike, Skandinavien, Storbritanien, Nord- och Sydamerika samt i Tyskland. Förutom hans medverkanden i internationella orgelfestivaler medverkar han också flitigt i både TV- och radioinspelningar.


INGER-LISE ULSRUD 

tog kandidatexamen i kyrkomusik vid Norges Musikhögskola. Därefter följde improvisationsstudier för prof. Anders Bondeman i Stockholm. Diplomexamen i orgel avlade hon vid Hochschule für Musik und Darstellende Kunst i Frankfurt am Main för prof. Edgar Krapp. Vidare studier har hon fortsatt med för prof. Almut Rössler i Düsseldorf.

Hon är pristagare vid improvisationstävlingen i Altenberger Dom 1991 och debuterade i Oslo Konserthus 1996. Ulsrud har bedrivit en omfattande konsertverksamhet samt deltagit vid flera internationella orgelfestivaler i många europeiska länder.

Hon har dessutom samarbetat med NRK-radio och gjort flera CD-inspelningar samt medverkat i TV. Sedan 1993 undervisar hon i orgelimprovisation vid Norges Musikhögskola, Musikkonservatoriet i Trondheim och Griegakademin i Bergen och har även de senaste åren lett mästarklasser i detta ämne.

Inger-Lise Ulsrud är organist i Uranienborg kyrka i Oslo och innehar den första amanuensen i orgel vid Norges Musikhögskola.


FREEDOM

Under de senaste tre åren har organisten Johannes Landgren och saxofonisten Håkan Lewin, i Europa och USA, vid ett 250-tal tillfällen spelat konserterna ”In My Solitude” och ”Freedom”. Under USA-turnén spelade man konserter på Manhattan samt besökte Rochester och ”Eastman school of Music” där Håkans fräscha arrangemang och tolkningar av de välkända ”spirituals-låtarna” fick ett fantastiskt mottagande av orgelstudenter och lärare. 

Musiken vi presenterar i konserten ”FREEDOM” har vi valt med tanke på det starka mänskliga budskapet samt att ”negro spirituals” är grunden för all ”afroamerikansk” musik. Samtidigt som vi presenterar god musik på högsta professionella nivå, vill vi i ord och ton protestera mot våldet, orättvisorna, egoismen osv. som genomsyrar vår värld. 

Vi spelade våra konserter på Manhattan dagarna efter att ”World Trade Center” hade raserats. Situationen och stämningen under dessa dagar fick oss att fundera över om inte budskapet i dessa gamla ”negro spirituals” är mer aktuellt än någonsin. 

Nu är det väl svårt att förändra världen med musik, men vi har tagit fasta på Kofi Annans uttryck ”det värsta är att vara passiv”, så vi kommer att fortsätta spela och har ”vässat” konserten ytterligare. Till detta bidrar till stor del organisten från Köpenhamn Kjeld Lauritsen med sin Hammond B3 orgel.

I samband med ”Göteborg International Organ Academy” (5-15 augusti 2002) spelade vi konserten i Göteborgs Domkyrka. Vid denna konsert använde vi oss av kyrkans stora läktarorgel, samt Hammondorgeln och saxofonen placerade framme vid koret. Konserten blev en fantastisk succé och något helt nytt vad gäller musik i kyrkorummet. 

Förutom sex stycken ”spirituals” är musik av Billie Holiday, Duke Ellington, Billy Strayhorn, Thad Jones och Lars Sjösten representerad i konserten. 

Nu vill vi hälsa Er välkomna till en konsert, som vi hoppas skall bli känsloladdad, spännande samt även mana till eftertänksamhet. Vi garanterar en musikupplevelse Ni sent kommer att glömma.


KJELD LAURITSEN 

Hammondorganisten från Köpenhamn, är idag landets absolut främsta på sitt instrument. En god gammal Hammond B-3 orgel, med ett ljud som ingen digitalorgel eller modern synthesizer kan ersätta. Så skrev en lyrisk Peter Nörgaard i den danska tidningen ”Ekstra Bladet” härföleden.

Kjeld startade sin karriär som pianist och uttryckte sig på sitt instrument, med en fint fungerande högerhand men med en till synes oduglig vänsterhand. En kväll när Kjeld som vanligt spelade med ”The Kenn Lending Blues Band” fanns den legendomspunne bluespianisten ”Champion Jack Dupree” i publiken. Duprees kommentar ”You play the same way I do. Just upside down” skulle komma att fullständigt förändra Lauritsens syn på hur man behandlar en klaviatur. Efter lång och noggrann övning av vänsterhanden, kunde han spela klaviaturen på samma ”primitiva men effektiva sätt” som kännetecknade legenden Duprees spelsätt. Senare var det dags för samma hårda arbete med fötterna, för att få Hammondorgelns baspedal att kunna ersätta den så viktiga basisten. Idag leder Kjeld tillsammans med tenor-saxofonisten Bob Rockwell gruppen ”The Organizers”. Med denna grupp har genom åren många CD-plattor, radio och TV-inspelningar producerats. Per Calum musikreporter på ”Jyllandsposten” skrev om Kjelds orgelspel: ”Det svarer lidt til at slippe den nye jaguar eller et tilsvarende vilddyr lös på en dansk landevej. Man skal passe på ikke at stå i vejen”.


JOHANNES LANDGREN 

studerade vid Musikhögskolan i Göteborg, där han tog kyrkomusikerexamen 1985, solistdiplom 1987 samt körpedagogexamen 1990. I maj 1997 disputerade han på en avhandling om den tjeckiske kompositören Petr Ebens orgelmusik. För närvarande är han verksam som frilansande organist och dirigent samt orgellärare vid Musikhögskolan i Göteborg.

Genom åren har Landgren erhållit många utmärkelser, bl.a. blev han utsedd till festivalens bästa dirigent vid den internationella körfestivalen i Prag 1994. Som soloorganist och körledare har han besökt många länder och ett flertal CD-skivor har blivit inspelade.


HÅKAN LEWIN 

är född och uppvuxen i Avesta, som under 50- och 60-talet utvecklade ett blomstrande musikliv. Lewins karriär som saxofonist började i slutet av 60-talet och han kom snabbt att bli en mycket uppskattad jazzsolist. 1982 startade Håkan den mycket kända jazzgruppen ”Excursion”. Med denna grupp turnerade han i samtliga skandinaviska länder och under åren gruppen existerade gjordes många olika inspelningar.

Några år senare började han som leadsaxofonist i det legendariska ”Gugge Hedrénius Big Blues Band”. Bandet turnerade vid ett flertal tillfällen i USA samt i stora delar av Europa. 1987 var Håkan Sveriges representant i ”European Radiounion Orchestra”. Orkestern var detta år förlagd i Amiens, Frankrike. Under många år var Lewin medlem i ”Sandvik Big Band” och spelade vid ett flertal tillfällen i ”Svenska Radiojazzgruppen”. Våren 1994 turnerade Håkan tillsammans med den estniske pianisten Aldo Meristo i Argentina där de besökte ett flertal festivaler. Lewin är också medlem i den internationella jazzgruppen ”The Baltic Quartet” samt spelar leadstämman i ”Lasse Lindgren Big Constellation”.


DUO POLONAISE 

Kärleken till musiken och framför allt kammarmusiken förenade Monika och Mateusz både på det privata och det yrkesmässiga planet. Kammarmusik för större ensembler spelas ofta. Men duetter för violin och violoncell är mer sällsynta. Därför letar Monika och Mateusz på bibliotek och hos musikförläggare efter kompositioner för dessa två instrument.

De stora italienska 1500-tals mästarna utvecklade det perfekta stråkinstrumentet. Dessa har spridits ut över hela Europa och klangfärgen har inspirerat kompositörer under alla tider. Vissa tonsättare har upplevt violinens karaktär som feminin och violoncellens som maskulin. Bach, Vivaldi, Paganini, Brahms, Bartók men även en rad andra skickliga kompositörer, som verkade i skuggan av de stora namnen, har skapat musik för den lilla ensemblen.

För att uppnå bästa möjliga klang har de två musikerna, som tidigare nämns, beställt sina instrument av en av Polens bästa fiolbyggare Krzysztof Wegrzyn.

”Duo Polonaise” har redan fått positiv respons av både publik och kritiker.

Monika Murek föddes 1976 i Poznan, Polen. Hon började sina musikstudier vid sex års ålder. Sexton år gammal blev hon en av trettio studenter i School of Talents i Poznan – den enda musikskolan i Polen för exceptionellt begåvade ungdomar, där man utvecklar sin musikaliska förmåga och även får en allmän utbildning. 1998 var Monika klar med sin magisterexamen vid Musikaliska Akademin i Poznan där hon under fem år hade studerat diplomprogrammet i violin under ledning av professor Bartosz Bryla. 1991 fick hon pris som solist vid Polska Bach Violintävlingen. 1992 kom hon på tredje plats i stråkkvartettklassen i Wroclaws Kammarmusiktävling.

Monika har deltagit i en mängd konserter och festivaler i Polen, Tyskland, Italien, Spanien och Sverige; många av dem tillägnad nutida musik. Hon gav solokonserter under en turné med School of Talents i Sverige. Hon fördjupade vid mästarkurserna sina kunskaper i musiktolkning under ledning av bl.a. professor Leon Spierer. Hon lever och verkar i Sverige som violinlärare och frilansande violinist. Monika Murek spelar på en violin gjord speciellt för henne av Krzysztof Wegrzyn – en av Polens förnämsta violinbyggare.

Mateusz Slojewski föddes 1976 i Torun, Polen. Vid fem års ålder började han sin musikaliska utbildning. Även Mateusz har varit student vid School of Talents i Poznan. 1999 var han klar med sin magisterexamen efter fem års studier på diplomprogrammet i violoncell, vid Musikaliska Akademin i Poznan, under ledning av professor Stanislaw Pokorski. Mateusz har fått utmärkelser vid olika musiktävlingar, bl.a. som solist i Wettbewerb für Violoncello i Liezen, Österrike (1994). I Kammarmusiktävlingen i norra Polen kom han på första plats i stråkkvartettklassen 1992 och andra plats 1993.

Han har arbetat med tolkning av musik för violoncell vid många internationella kurser och festivaler. Han har också gett flera konserter i bl.a. Polen, Tyskland, Österrike, Italien, Spanien, Sverige.

Kammarmusiken har alltid legat hans hjärta närmast. Mateusz är bosatt i Sverige sedan 1999 och är verksam som lärare och cellist. Krzysztof Wegrzyn har även byggt Mateusz violoncell.


HENRYK GWARDAK 

föddes 1951 i Wroclaw i Polen och började spela piano vid fem års ålder. Han hade sedan samma pianolärare i fjorton år, prof. Renata Wandokanty - i musikgrundskolan och i konservatoriet. Vid fjorton års ålder började han studera orgelspel för professor Julian Bidzinski. Orgeldiplom fick han från Musikakademin i Wroclaw 1975. Gwardak arbetade sedan som lärare i två musikskolor, i Legnica och Elblag, och i vardera grundade han en orgelklass. Från 1979 verkade han som organist och körledare i Nikolajdomkyrkan i Elblag. Han verkade också som konstnärlig ledare för den kända internationella orgelfestivalen i Frombork. År 1983 fick han Elblags stads kulturpris för främjandet av stadens och områdets musikliv.

Sedan 1987 har Gwardak verkat som kantor i Saltvik på Åland. Han är samtidigt musiklärare vid Ålands Musikinstitut samt styrelseordförande och konstnärlig ledare för Ålands orgelfestival. År 1993 fick han landskapet Ålands kulturpris. År 2002 tilldelades han Ålands självstyrelses 75-års jubileumsmedalj för hans framgångsrika verksamhet i landskapet.

Gwardak har konserterat i Polen, Sverige, Finland, Danmark, Norge, Tyskland, Frankrike, Holland, Belgien, Italien, Schweiz, USA, Japan och Västindien. Han har gjort inspelningar för radio, TV och film i bl a Finland (YLE), Japan och Tyskland (WDR) och spelat in en CD i Japan. Förutom orgel- och pianospel har Gwardak ägnat sig åt kammarmusik. Han har ackompanjerat körer i Europas olika länder och konserterat med Polens främsta sångare.


MICHEL COLIN 

har studerat orgel för prof. Andre Fleury, Francoise Renet och Odile Pierre vid Conservatoire National Dupre och Conservatoire National de Region de Paris. Sedan 1982 var han honorär organist vid S:t Martins kyrka i Paris och organist-assistent i domkyrkan i Maux.

Colin började sin musikkariär redan under studietiden. Han uppträdde som organist i de flesta av Europas länder samt gjorde omfattande CD- och radioinspelningar.

För närvarande är han honorär organist i Notre Dame i Saint-Raphael samt professor vid Ecole Municipale de Musique, Danse et Art Dramatique.


CONRAD ZWICKY

föddes i Basel. Efter att ha avslutat gymnasiet började han studera altfiol och orgel vid musikakademien i Basel. Efter sin diplomexamen undervisade han i altfiol vid konservatoriet där han blev medlem i ensemblen "Festival Strings Lucerne". Åren 1972-79 arbetade han som altviolinist Zurichs Tonhalle Orkester. År 1981 utexaminerades han som konsertorganist. För tillfället är han altviolinist i en kammarmusikensemble. Han undervisar i altviolin och orgel samt är organist i Buhls kyrka i Zurich. Han uppträder flitigt som organist, altviolinist och dirigent.

Han har rest vitt och brett kring Europa och övriga världen som solist och kammarmusiker.

Nu på senare år har flerfaldiga kompositioner av denna mångsidiga musiker publicerats. Hans berömda verk "Orchestra Etudes" (1992) har uppförts på flera konserter och festivaler, bl a vid Vårfestivalen i Budapest och Festival de Santander i Spanien. Andra kända verk är "Chamber Music" (1995) för flöjt och stråkkvartett, "Concert för Strings" (1997), "Duo for two violins" (1998), "Concertino for Organs and Strings" (1999) och "Three Fables" (2000) för violin, kontrabas och dragspel.


ROMAN PERUCKI 

född 1961, har studerat orgel i Musikakademin i Gdansk, Polen, för professor Leon Bator. Han avlade sin examen 1985 och därefter deltog han i flera internationella mästarkurser. Sedan 1985 är han docent vid Musikakademin i Gdansk och första organist i Olivakatedralen. Sedan 1992 är han generalintendent och konstnärlig ledare för den Baltiska Statsfilharmonin i Gdansk samt ordförande i musikföreningen "Musica Sacra". Dessutom är Roman Perucki ledare för den internationella Sweelink- orgeltävlingen samt för konsertserien "Närmare Bach".

Perucki har konserterat i de flesta länderna i Europa. Han har gjort flera radio- och TV  framträdanden samt spelat in många CD-skivor. Hans inspelning av Francois Couperins "Messe pour les Paroisses" blev 1991 vald till Polens bästa CD-inspelning av orgelmusik.

startsidan