artister 2005

.

FRAUENCHOR SPANDAU 

grundades i Berlin 1956. För närvarande består den av 36 damer. Körens repertoar omfattar sånger ur den andliga körlitteraturen från hela världen, från renässans till nutid och framförs både a capella och med instrumentalt ackompanjemang. Kören sjunger speciellt gärna sånger av den internationellt kända kompositören Piotr Moss. En stor framgång fick kören med Moss’ ”Spandauer Messe”, en aleatorisk komposition, skriven för Frauenchor Spandau. Den uruppfördes 1996 vid körens 40-års jubileum.

Körens ledare är sedan 1985 Carl Borsuk. Han har studerat violin, pedagogik och dirigering vid Musikhögskolan i Lublin. Borsuk har ett flertal gånger uppträtt som dirigent med körer, kammar- och symfoniorkestrar. Till vardags arbetar han med den gemensamma tysk-polska orkestern ”Musica da Camera”. Borsuk verkar också som domare vid olika internationella musiktävlingar. Han ägnar sig även åt komposition och har spelat in två CD-skivor med egna verk.


MUSICA DA CAMERA 

grundades 1988 av Carl Borsuk. Orkestern består av musiker och musikstuderanden från Berlin. Musica da Camera har flera gånger uppträtt i Berlin samt i Polen, Ungern, Italien och Schweiz. Orkestern specialiserar sig på att framföra den gamla europeiska musiken på tidstrogna instrument.

År 2003 spelade orkestern in en CD-skiva med verk av bl a Carl Borsuk. Musica da Camera samarbetar med musiker från olika länder i form av konsertutbyte. Till vardags uppträder orkestern ofta med damkören Frauenchor Spandau och Lichterfelde Chorkreis på gemensamma konserter i kyrkor och konserthuset i Berlin.


ANDRÉ MIELEWCZYK 

föddes i Starogard Gdanski i Polen och började spela piano vid fem års ålder. Han har studerat kyrkomusiklinjen vid Erzbischöfliche Kirchenmusikschule i Berlin för professorerna Roland M. Stangier och Lothar Knappe samt körledning för professor Karl-Ludwig Hecht. Vidare kompletterade han sina studier i orgel vid Universität der Künste i Berlin för professor Wolfgang Seifen.

Mielewczyk har deltagit i flera internationella mästarkurser, bl a i Berlin och Ingolstadt, under ledning av prof. H. Vogel, J. Gembalski, P Pincemaille och W. Seifen.

Sedan 2000 är han organist och körledare i Herz-Jesu-Kirche samt i St. Adalbert Kirche i Berlin-Mitte. Han är konstnärlig ledare för flera orgel-, kammar- och körfestivaler i Tyskland. Mielewczyk konserterar regelbundet i de flesta av Europas länder samt medverkar som solist med Schauspielhaus i Berlin.


SILVANO RODI 

är organist vid Monaco St. Devote-kyrkan, hedersinspektör i det italienska kultur- och miljöministeriet för bevarandet av gamla orglar och ordförande i kommittén för restaurering och bevarandet av historiska orglar i Ventimiglia-Sanremo stift. Han har publicerat en mängd artiklar om restaurering av gamla orglar. Han är rektor och orgellärare vid Institutet för sakral musik i Ventimiglia-Sanremo stift och sedan 1998 är han även orgellärare vid ”Ecole Departementale de Musique des Alpes-Maritimes” i Nice.

Silvano Rodi är född 1961 och började sina pianostudier för Franco Mola. Senare erhöll han diplom i cembalo, orgel och orgelkomposition vid ”N.Paganini”-konservatoriet i Genua, där han studerade för Attilio Baronti (orgel och komposition) och Alda Bellasich (cembalo). Efter studier för René Saorgin erhöll han 1985 första pris i orgelspel vid konservatoriet i Nice, Frankrike för sin tolkning av fransk barockmusik.

Silvano Rodi har genomgått mästarkurser i Cremona för Daniel Roth och vid ”Academy of Organ Music” i Pistoia för Luigi Ferdinando Tagliavini och Louis Gaonzales Uriol. Han har grundat barockensemblen ”Collegium Musicum Alpazur” som specialiserat sig på tolkning av italiensk och fransk musik från 1600- och 1700-talet. Han musicerar även med panflöjtisten Philippe Emmanuel Haas.

Silvano Rodi har gett många orgelkonserter och konserter med ”Collegium Musicum Alpazur” både i Italien och utomlands.


ROMAN PERUCKI 

född 1961, har studerat orgel vid Musikakademin i Gdansk, Polen, för professor Leon Bator. Han avlade sin examen 1985 och därefter deltog han i flera internationella mästarkurser. Sedan 1985 är han docent vid Musikakademin i Gdansk och första organist i Olivakatedralen. Sedan 1992 är han generalintendent och konstnärlig ledare för den Baltiska Statsfilharmonin i Gdansk samt ordförande i musikföreningen "Musica Sacra". Dessutom är Roman Perucki ledare för den internationella Sweelink- orgeltävlingen samt för konsertserien "Närmare Bach".

Perucki har konserterat i de flesta länderna i Europa. Han har gjort flera radio- och TV  framträdanden samt spelat in många CD-skivor. Hans inspelning av Francois Couperins "Messe pour les Paroisses" blev 1991 vald till Polens bästa CD-inspelning av orgelmusik.


MARIA PERUCKA 

har studerat violin vid Musikakademin i Gdansk, Polen, för professor Henryk Keszkowski. Hon har varit stämledare i musikensemblen "Capella Gedanensis" i många år samt konserterat som solist tillsammans med flera symfoniorkestrar i Polen.

Perucka har många gånger deltagit vid olika tävlingar i kammarmusik. Hon har fått utmärkelse vid den internationella kammarmusikfestivalen 1986 i Lódz, Polen. Till vardags arbetar hon som violinlärare vid folkmusikskolan i Gdynia.


JEAN-CHRISTOPHE GEISER 

född 1964 i Biel, Schweiz, har studerat orgel och piano vid musikhögskolan i Bern. 1989 avlade han pianodiplom för professor Otto Seger samt orgeldiplom med högsta betyg för professor Heinrich Gurtner. Samtidigt studerade han juridik och musikvetenskap vid Berns universitet. Han är även innehavare av advokatlicens. Geiser fördjupade sina musikaliska kunskaper genom vidare studier i Paris för professor François-Henri Houbart. Han har fått flera utmärkelser och priser ur olika fonder och stiftelser.

Vid 26-års ålder valdes han av kantonen Waadts stadsråd till organist i domkyrkan i Lausanne, där han fortfarande verkar. Dessutom fungerar han som konstnärlig ledare för „Société des concerts de la Cathédrale“ (domkyrkokonsertföreningen).

Geiser är professor i orgel vid musikhögskolan i Lausanne. Han ger talrika konserter både i Schweiz och utomlands.


KÁRI THORMAR 

har studerat pianospel vid musikhögskolan i Reykjavik och orgelspel under ledning av Hördur Áskelsson. Efter att ha tagit sin examen studerade han vidare i Düsseldorf vid Robert Schumann högskolan med inriktning på orgel och kyrkomusik. Han utexaminerades 1998. Hans huvudlärare var Hans Dieter Möller. Under sina studier mottog han flera stipendier.

Kári har konserterat mycket både på Island och utomlands, bl a vid en skandinavisk kulturfestival i Essen och vid en internationell konsertserie i Mühlhausen, Tyskland. Han har också ackompanjerat sångare och körer samt har han försökt att introducera isländsk orgelmusik. Sedan år 2001 har Kári Thormar varit anställd som organist och körledare i Áskirkja i Reykjavik.


HAMPUS LINDWALL 

född 1976, uppvuxen i en musikalisk familj i Solna utanför Stockholm. Efter att från nio års ålder ha studerat gitarrspel (såväl klassiskt som jazz och rock) började han spela orgel och piano i tonåren. Gymnasiet gick han, som många musiker i Sverige, i den inspirerande miljön på Södra Latins musiklinje. Våren år 2000 avlade Hampus Lindwall organistexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, och studerade sedan vidare i två år på orgelsolistutbildningen vid samma skola. Hans mest inflytelserika lärare har varit Anders Bondeman i improvisation samt, i interpretation, Torvald Torén (1945-2001). Vid sidan av detta har det tillkommit pianostudier för Stella Czajkowski.

Från och med hösten 2002 studerar Hampus Lindwall i Paris vid Conservatoire National de Région de Saint-Maur des Fossés. Hans lärare är Pierre Pincemaille i improvisation och Eric Lebrun i interpretation. Redan under studietiden har Hampus Lindwall belönats med två internationella 1:a pris i orgelimprovisation: i mars 2003 vann Hampus Lindwall 1:a pris i den internationella improvisationstävlingen "Orgues sans frontières - Orgel ohne Grenzen, Air Art 2003" i Saarbrücken, Tyskland.

I maj 2004 vann Hampus Lindwall den prestigefyllda internationella improvisationstävlingen "Prix Bollmann-Gigout" i Strasbourg, Frankrike.


THERESE KARLSSON 

sopran från Åland, är utbildad vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och har kompletterat sina studier bl a i Rom. Hennes sånglärare har varit Vivian Burman och Irina Gavrilovici. Hon har i huvudroller de senaste åren uruppfört en rad moderna verk såväl operor, ett oratorium och solosånger.

Therese Karlsson är flitigt engagerad solist på konserter och i kyrkliga verk. Hon har tilldelats en rad stipendier och priser. Sommaren 2004 vann Therese första pris i Kangasniemi sångtävling i Finland. Hösten 2004 såg vi henne i en roll i Bertolt Brechts Mutter Courage på Svenska Teatern i Helsingfors.


HEIKKI SEPPÄNEN 

Heikki Seppänen fick sin kantor-organistexamen från Sibelius-Akademin år 1984 och avlade dirigentexamen 1987. Han har studerat orgelspel för Eero Väätäinen och Sirkka-Liisa Jussila-Grippentrog samt sång för Esa Ruuttunen. Kör- och orkesterdirigering har han studerat för Matti Hyökki, Ulf Söderblom och professor Jorma Panula.

Seppänen har uppträtt som organist och sångsolist samt som kördirigent föutom i Finland också i Norden, Lettland och Tyskland. Förutom Brahe Djäknar och Florakören har Seppänen dirigerat Rigas kammarorkester, en finsk-estnisk barockorkester, Lojo stadsorkester, Drottningholms Barockensemble, Åbo Stadsorekster m.fl. Han är för närvarande kantor i Mikaels församling i Åbo, och dirigent även för Åbo Slotts Kammarkör och Turun Linnan Muusikot (som han själv har grundat) samt konstnärlig ledare för konsertserien Nattmusik i Åbo Slott.

Under Heikki Seppänens ledning 2000-2001 uppträdde Florakören bl.a. med Moskvas Symfoniorkester samt åkte på konsertturné till Sverige och Danmark.


DAVID SAINT 

kommer från Jarrow i nordöstra England och genomförde sina musikstudier vid universtiteten i Hull och Liverpool. Han studerade orgel för Alan Spedding och Dame Gillian Weir och erhöll orgeldiplom vid 20-års ålder. David Saint är numera rektor för orgel- och akademiska studier vid musikkonservatoriet i Birmingham. Han är dessutom organist i St Chad-katedralen i Birmingham.

Under 2004 har han bl a musicerat i katedralerna i Durham och Newcastle, Hexhams Abbey och Catherine's College i Cambridge. Förutom, i ett fulltecknat program av konserter, föreläsningar och som körledare runt om i England, har David Saint även framträtt vid olika evenemang ute i Europa (bl a Tyskland, Italien och Spanien) och i USA.

I BBC:s konsertserie för modern musik har David Saint framträtt tre gånger tillsammans med "The Birmingham Contemporary Music Group" i Royal Albert Hall Proms, senast med Benjamin Brittens "Curlew River". Det är ju från det konserthuset vi varje år kan se och höra i TV en entusiastisk publik, tillsammans med Londonfilharmonikerna, sjunga Sir Edward Elgars "Pomp and Circumstance March" (Land of Hope and Glory).

David Saint har även tillsammans med musikkonservatoriets i Birmingham kammarkör och St Chad-katedralens kör framträtt i sändningar från BBC.

David Saint är välkänd för sin pedagogiska skicklighet och är ofta anlitad som lärare och examinator vid "The Royal College of Organists". Han är speciellt angelägen om att inspirera unga organister att resa och studera europeisk orgeltradition och organiserar årligen studieveckor i Frankrike, Holland och Tyskland för sina studenter.

Han var djupt engagerad i beslutet att bygga en ny orgel till katedralen i Birmingham. Orgeln, en JW Walker med 40 stämmor, invigdes 1994 och används nu flitigt av musikkonservatoriets studenter för både konserter, föreläsningar och som elevinstrument.


JEAN-PIERRE LEGUAY 

Jean-Pierre Leguay började sina musikstudier för André Marchal och Gaston Litaize (orgel). Vid Musikkonservatoriet i Paris studerade han för Simone Ple-Caussade (kontrapunkt), Rolande Falcinelli (orgel) och Olivier Messiaen (komposition). Jean-Pierre Leguay har erhållit en mängd förstapriser i orgelspel, improvisation och komposition av olika musikinstitutioner i Frankrike och Holland. Efter 23 års tjänstgöring som organist i Notre-Dame-des-Champ-kyrkan i Paris utnämndes Jean-Pierre Leguay till organist i Notre-Dame-katedralen 1985 och fortsatte där en lång karriär. 

Han har gjort sig vida berömd och uppskattad som framstående organist, orgelimprovisatör och kompositör. Hans fulltecknade engagemang har fört honom runt i Europa, Nordamerika och fjärran Östern för konserter och mästarklasser. Förutom hans konserterande, undervisar Jean-Pierre Leguay vid universitet och konservatorier och även i radio. Han är professor emeritus vid konservatoriet i Dijon, där han undervisar i orgel och improvisation. Han verkar också som domare vid tävlingar i orgel, piano, cembalo, klarinett, saxofon såväl som i komposition och improvisation både i Frankrike och utomlands. 

Jean-Pierre Leguay har gjort ett stort antal skivinspelningar med framför allt musik från 1800-1900-talet, egna kompositioner och improvisationer. Som kompositör har Jean-Pierre Leguay skapat över femtio verk för olika kombinationer av instrument och röster. Han har genom åren fått ett stort antal kompositionsuppdrag från olika institutioner runt Europa.


EUROPEAN ORGAN DUO   

består av KAROL GOLEBIOWSKI och ZYGMUNT STRZEP, välkända över Europa och med flera första pris i olika tävlingar. De kommer ursprungligen från Polen. Sedan 1998 har de tillsammans uppträtt som "European Organ Duo" i Belgien, Frankrike, Israel, Tyskland, Norge, Sverige, Polen, Schweiz och Italien.  Duon framför både originalverk för orgel samt transkriptioner - oftast egna - av instrumentala verk, från renässans till nutidsmusik. Duon blir alltid mycket uppskattad av både lyssnare och kritiker. De har spelat in en CD skiva "Organ Duo" samt gjort många radio- och TV-inspelningar i hela världen.


ORATORIEKÖREN PÅ ÅLAND 

Oratoriekören på Åland grundades år 1978. Initiativet till grundandet togs av kantor Kaj-Gustav Sandholm som också varit körens dirigent ända från starten. Målsättningen är att uppföra större verk och kören har bland annat sjungit Händels Messias, Faurés Requiem, Haydns Skapelsen, Mozarts Requiem samt Jack Mattssons Åländskt Requiem. Oratoriekören uppträder också med mindre verk, främst i kyrkor, och den har haft ett givande samarbete med körer och orkestrar både från Finland och Sverige. 


JUDIT DEÁKI 

Judit Deáki har studerat vid Béla Bartók Konservatoriet och Lisztakademin i Budapest och vid Uleåborgs konservatorium där hon tagit sin slutexamen som lärare i orgel. Hon har arbetat bl a som timlärare vid samma institut och numera arbetar som kantor i Mariehamns församling. Hon har drivit olika körprojekt med kammarkören Novemberkören och verkat som vicedirigent i Oratoriekören. Fr o m 2005 vikarierar hon som huvuddirigent.

startsidan